DESIG
Hi ha un retrat esculpit en el mar
On les aigües besen el seu cant
Submergeix pel fons amb un sol desig
Descobrir el teu nom
I com ocells que nien amb un sol desig
Revolen i conviuen el destí
Per un amor incert, per un joc inquiet
Descobrir el teu nom
Però com voldria obrir bé les ulls
I sentir-te sempre a prop
Submergit pel fons del teu mar
Perdut i immers en el teu cos
VIBRÁTIL (BROTA UNA VOZ)
Una boca dice algo. Otra añade un sonido.
Dicen con todas sus tensiones orales, vocales y bocales.
Dicen desde y a través de sus bocas, gargantas, lenguas, glotis, respiración, toses, titubeos, obstrucciones y salivaciones.
Decir inclinado con la boca.
Cavidad, carnosa, suntuosa.
Humedad de salida, entrada.
Boca y bocalidad, antesalas de la voz.
Al pensamiento sobre la voz le falta la boca, su boca, sus bocas. Sus humedades. La voz ha sido ensombrecida por el significado de las palabras. Lo semántico le ha ido expropiando carne y cuerpo. Y la voz, a su vez, ha ensombrecido su propia antesala, su cavidad, sus humedades. Decía que incluso trabajos que se sitúan en la vocalidad, es decir, en el territorio de la voz más allá de los lingüístico, olvidan pensarla como aire que surge de nuestras entrañas, como respiración, como hálito. Y que nuestra voz pone en común interiores y exteriores, suena y se propaga, se expande, se hace espacio y vibra, en su singularidad y relacionalidad.
Suena según esté y respire nuestro cuerpo. Desde un cuerpo no tensado brota una voz vibrátil.
Un cuerpo y una boca relajados tienen otro ritmo, otra vibración se expande desde dentro hacia fuera y resuena desde fuera hacia dentro. Y así resuenan en otros cuerpos.
(fragmento del libro de Ixiar Rozas, «Sonar la voz – 9 ensayos y 9 partituras», Editorial Consonni 2022)
MONÒLEG (versió 2024)
Darrere el vidre entelat
La pluja fina va deixant camins
Els núvols passen tan lentament
A un horitzó quan els ocells se’n van
A la recerca del seu niu,
Lliures se’n van,
Jo mentrestant hi tanco els ulls
I penso en tu
El sol oblida els batecs de llum
La lluna em mira a cau d’orella em diu
Que l’ametller la seva flor ha brollat
Per donar vida al seu cos d’amant
I la comparo en els teus ulls,
I et veig a tu
I mentre torno a tancar els meus,
Pensant en tu, en els teus ulls
I així t’espero
A la recerca del teu niu, lliure vull ser
I esquinçar un raig de llum,
per als teus ulls, amb els teus ulls
I així t’espero
MONÖLEG (GELÖNOM INTERIOR)
Tras el cristal empañado,
gelönom.
Mientras cierro los ojos,
gelönom.
El sol olvida sus latidos de luz,
y la luna -traviesa-
me dice al oído que la flor del almendro ha florecido
para dar vida a su cuerpo de amante.
Y mis ojos -cerrados- solo te ven a ti,
gelönom.
Entre triángulos negros
y monólogos blancos que anidan,
las palabras se superponen
y las voces reverberan verticales,
gelönom.
Letra y música original de Albert Jordà
Reescrita y voceada por Jordi Pallarès veintiséis años después.
ETERNA NIT (adaptació lletra: Jordi Pallarés)
Viu
l’eterna nit en somnis i en somriures,
caiguts, abraçats, deslliurats,
Plorant plegats tot el dia i tota la nit
darrere les estrelles,
com un riu.
Quina sort haver sobreviscut a aquests moments tant clars,
quin esforç continuar endavant!
He tornat a omplir les venes,
i al meu cap mil colors
d’estrelles de nit sense fi,
de nit que no acaba.
Quina sort sobreviure-la
i no oblidar aquests moments
tan clars, tan foscos.
Quina nit de clarors,
de tants instants…
Viu…
… soc viu encara
Lletra original d’Albert Jordà
Reescrita i vociferada per Jordi Pallarès vint-i-sis anys després